Czym różni się laptop konsumencki od biznesowego?

Różnice między laptopem biznesowym, a laptopem konsumenckim

„Laptop to laptop!” można by powiedzieć. W każdym jest procesor, w każdym jest ekran, klawiatura, jakiś zestaw portów, prawda? Czy jest zatem jakaś istotna i warta uwagi różnica pomiędzy laptopem konsumenckim, jakich mnóstwo znaleźć można mnóstwo w różnego rodzaju elektromarketach, a sprzętem stworzonym od początku do końca do pracy? Owszem, a różnic tych jest więcej niż jedna. Żeby było ciekawiej – nie wszystkie dotyczą samego sprzętu, gdyż zarówno dla niewielkiego przedsiębiorstwa, jak i ogromnej korporacji istotne okażą się kwestie chociażby związane z serwisowaniem i wsparciem technicznym.

Czy warto zatem sięgać po notebooki zaprojektowane z myślą o wykonywaniu przeróżnych obowiązków służbowych, od odpisywania na maile i przygotowywania dokumentów, po projektowanie, tworzenie animacji oraz rysunków technicznych? Warto, a argumentów przemawiających za tym twierdzeniem nie brakuje.

Zaprojektowane do pracy

Już na samym początku trzeba wyraźnie zaznaczyć podstawową różnicę pomiędzy laptopami biznesowymi a konsumenckimi. Komputery o biznesowej specjalizacji zostały zaprojektowane do wielogodzinnej pracy, często łączącej się z długotrwałym obciążeniem podzespołów. Laptopy te nierzadko mają za zadanie zapewniać stabilną i komfortową pracę przez przynajmniej 8 godzin dziennie. Za to odpowiadać będzie odpowiednio dobrany zestaw podzespołów, porządny ekran, bateria pozwalająca na uwolnienie się od zasilacza nawet na cały dzień pracy oraz karta sieciowa zapewniająca szybkie połączenie z Internetem.

Firmy zamawiające całą paletę komputerów raczej nie będą ich wymieniać co rok lub co dwa lata, dlatego bardzo istotne w sprzęcie biznesowym jest długotrwałe wsparcie dla produktu - zarówno od strony oprogramowania, jak i sprzętu. Wsparcie dla laptopa biznesowego może trwać nawet 5 czy 7 lat.

Jakość wykonania

To jeden z pierwszych argumentów, chociaż może nie najważniejszy. Laptopy biznesowe zazwyczaj charakteryzują się wyższą jakością wykonania niż laptopy konsumenckie. Nie chodzi tu tylko o wygląd – to jest oczywiście kwestia bardzo subiektywna. W notebookach biznesowych nierzadko spotyka się lepsze materiały, z których wykonano obudowę i klapę komputera. W zależności od przedziału cenowego może to być wysokiej jakości tworzywo, tworzywo z włóknem szklanym, aluminium, magnez, a w najbardziej prestiżowych maszynach - nawet włókno węglowe. Nierzadko wewnątrz laptopa znajdują się dodatkowe wzmocnienia, mające chronić podzespoły przed wstrząsami czy uszkodzeniami mechanicznymi konstrukcji.

Wysoki standard wykonania komputera pozwala im pomyślnie przechodzić przez testy MIL-STD 810G. To specjalny standard opracowany przez amerykańską armię, mający potwierdzać sprawność sprzętu nawet w skrajnie niekorzystnych warunkach środowiskowych. O jakich testach mowa? Na przykład działanie w nieprzeciętnie niskiej i wysokiej temperaturze, ciśnieniu, wysokim zapyleniu i kurzu. Nie brakuje też modeli o zwiększonej odporności na wibracje, wilgotność, czy nawet kontakt z wodą i upadki.

Zazwyczaj producenci w specyfikacjach oraz materiałach marketingowych lubią się chwalić zdaniem przez ich produkty różnego rodzaju testów odporności, więc tę informację ciężko przegapić.

Zabezpieczenia

To dla wielu firm i użytkowników najważniejsza kwestia. Zważywszy na fakt, że czasami dane przechowywanie na służbowym komputerze potrafią być wielokrotnie droższe niż sama maszyna, warto nad zabezpieczeniami w laptopach pochylić się nieco bardziej.

Wzmocniona obudowa z wysokiej klasy materiałów pozwoli uchronić dysk przed uszkodzeniami mechanicznymi. Żyłka wpinana do gniazda Kensington, które obecne jest w większości laptopów, pozwoli uchronić sprzęt przez kradzieżą. Ale co z danymi i dostępem do systemu? Na to też nie brakuje sposobów: czytnik linii papilarnych, kamerka z czujnikami IR, pozwalająca logować się do systemu za pomocą twarzy, czytnik Smart Card, bazujący na łączności NFC czytnik zbliżeniowy, moduł szyfrujący TPM 2.0, dyski samoszyfrujące – to najpopularniejsze rozwiązania. Obowiązuje przy tym zasada, że największą liczbę zabezpieczeń znajdziemy w laptopach spełniających wysokie standardy korporacyjne (tzw. klasa Enterprise).

Nie brakuje także różnego rodzaju narzędzi software’owych, które nie tylko zabezpieczą dane przed osobami niepowołanymi, ale też ochronią je w przypadku uszkodzenia komputera.

Podzespoły

Kolejną różnicą pomiędzy laptopami konsumenckimi a biznesowymi są podzespoły. W komputerach adresowanych dla firm producenci zazwyczaj montują dyski oraz układy RAM z wyższych serii niż w przypadku laptopów konsumenckich. W sprzęcie biznesowym częściej też znajdziemy rozwiązania wyposażone np. w moduł WWAN, pozwalający na łączenie się z Internetem mobilnym.

W laptopach konsumenckich próżno także szukać procesorów wyposażonych w dodatkowe instrukcje zabezpieczające przed włamaniami i innego rodzaju atakami hakerskimi. W przypadku Intela mowa o procesorach z technologią vPro. Konkurencyjne rozwiązanie od AMD znaleźć można w procesorach z rodziny Ryzen Pro, a funkcja nazwana jest AMD DASH. To dodatki zapewniające nie tylko zdecydowanie wyższe bezpieczeństwo na poziomie sprzętowym, ale też pozwalające zdalnie zarządzać komputerami przez dział IT, także wtedy, gdy sprzęt jest wyłączony. Jest to bardzo istotne dla wygody i tempa wyposażenia dużej firmy w nową flotę notebooków, które trzeba wyposażyć w różnego typu firmowe narzędzia i dopasować do obowiązujących w danej korporacji standardów bezpieczeństwa.

Spora liczba dostępnych konfiguracji

Kolejną istotną różnicą pomiędzy laptopami biznesowymi a konsumenckimi jest spora liczba konfiguracji tych pierwszych. Takie podejście leży w interesie zarówno producenta, jak i klienta. Nierzadko firma zamawia kilkanaście czy kilkadziesiąt sztuk danego laptopa, ale żeby do tego doszło, muszą zostać spełnione dość precyzyjne wymagania. Dlatego też dany producent nie tylko ma przygotowane w zanadrzu przeróżne konfiguracje tego samego modelu (różne dostępne CPU, różne konfiguracje dyskowe, pojemność RAM-u, wyposażenie dodatkowe, np. modem WWAN, NFC, czytnik Smart Card, pojemność baterii), ale też niekiedy pozwala na jeszcze bardziej precyzyjną konfigurację na specjalne zamówienie (np. bez kamerki albo mikrofonów).

Warto w tym punkcie wspomnieć też o wyspecjalizowanych układach graficznych, które znaleźć można wyłącznie w najbardziej zaawansowanych i wydajnych laptopach biznesowych, czyli mobilnych stacjach roboczych. Mowa o układach z rodziny NVIDIA Quadro lub AMD Radeon Pro, zaprojektowanych do pracy z zaawansowanymi aplikacjami projektowymi pokroju CAD, SolidWorks i podobnych. Ponadto, wyłącznie w sprzęcie biznesowym znajdziemy notebooki wyposażone w procesor wspierający instalację RAM-u z systemem kodowania korekcyjnego (ECC), który chroni np. wynik wielogodzinnej symulacji przez błędami rządu 1 lub 2 bitów, co może zupełnie zmienić finalny efekt obliczeń.

Dostęp do specjalnych akcesoriów

Laptopy biznesowe mają jeszcze jedną przewagę na notebookami konsumenckimi – przygotowano dla nich zróżnicowane akcesoria, takie jak stacje dokujące, dodatki pomagające w wygodnej obsłudze sprzętu, zapasowe baterie czy modemy WWAN dla laptopów, w których ich samodzielna instalacja jest możliwa.

Stacje dokujące nie dość, że znacząco rozszerzają liczbę dostępnych w laptopie portów, to również pozwalają na szybkie i łatwe podpięcie służbowego notebooka nawet do mocno rozbudowanego stanowiska pracy, składającego się np. z dwóch monitorów, myszki, osobnej klawiatury i głośników. Stacje dokujące pozwalają także na ładowanie i zasilanie komputera, więc i ten problem zostaje rozwiązany jednym przewodem. Warto także wspomnieć, że coraz częściej stacje dokujące podpinamy do notebooka uniwersalnym przewodem USB-C , gdyż ten standard gniazda, potrafiącego także kryć w sobie funkcjonalność portu Thunderbolt 3 lub 4, zaczął przejmować rolę autorskiego dla danej marki gniazda dokującego, kompatybilnego jedynie z produktami konkretnego producenta.

Jednak nie tylko stacje dokujące się przydają. Wiele osób preferujących notebooka wyposażonego w ekran dotykowy, nie wyobraża sobie pracy bez aktywnego piórka, ułatwiającego kwestię szkicowania lub rysowania. Przydatnym dodatkiem może także się okazać podpinany przez USB lub obsługujący łączność Bluetooth blok numeryczny, zwiększający wygodę pracy z danymi liczbowymi na kompaktowym notebooku z klawiaturą pozbawioną tego udogodnienia.

Gwarancja i serwis

Niestety, bywa tak, że na tysiące sztuk pozbawionych wad fabrycznych komputerów, znajdzie się kilka, gdzie nie wszystko wyszło idealnie. Biorąc pod uwagę specyfikę wykorzystania laptopów biznesowych, producenci tego typu sprzętu oferują zazwyczaj rozbudowane i bardziej atrakcyjne opcje gwarancyjne oraz obsługę mającą zapewnić klientowi ciągłość pracy.

Producenci laptopów biznesowych nierzadko oferują w standardzie gwarancję typu on-site, co oznacza, że naprawa przeprowadzana jest u klienta. To serwis przyjeżdża do firmy, bez potrzeby wysyłania sprzętu do serwisu, jak w przypadku gwarancji typu carry-in lub door-to-door.

Opcje gwarancyjne można dodatkowo rozszerzać nie tylko o okres trwania gwarancji (u niektórych producentów nawet do 5 lat), ale też tempo, w jakim serwis ma obowiązek zareagować. Dlatego warto rozważyć zakup laptopa z gwarancją typu next-bussines-day, gwarantującą wizytę serwisanta już na drugi dzień roboczy. Żeby zapewnić ciągłość pracy i/lub zadbać o bezpieczeństwo danych możliwe jest także pozostawienie dysku u klienta, jeżeli usterka okazałaby się na tyle poważna, że komputer musiałby zostać zabrany przez serwis.

Podsumowanie

Argumentów podkreślających przewagę laptopów biznesowych nad konsumenckimi w zastosowaniach profesjonalnych jest mnóstwo i w żaden sposób nie można powiedzieć, że to tylko marketingowa nowomowa. Wszystkie przedstawione przez nas punkty można brać jak najbardziej na poważnie i każdy z nich ma szansę wpłynąć na wygodę oraz, a może – przede wszystkim – bezpieczeństwo pracy. W tym miejscu zaznaczyć trzeba jednak, że bardziej szczegółowe informacje na temat sprzętu da nam konkretny, wybrany producent notebooków biznesowych. Chociaż wszyscy starają się zaspokoić wysokie wymagania klientów, to jednak niekiedy szczegóły mogą zadecydować nad wyborem takiej, a nie innej marki sprzętu.

W razie jakichkolwiek wątpliwości warto także zasięgnąć porady naszych doradców klienta.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz